En bisarr aften med David Lynch

8. april / 19:00/21:30 David Lynch Double Feature: BLUE VELVET (USA 1986) og INLAND EMPIRE (USA 2006)

David-Lynch

David Lynch (1946-) er en amerikansk film- og tv-regissør, billedkunstner, musiker og skuespiller. Med innsikt i menneskenes mest bortgjemte kamre, lager David Lynch historier som fascinerer.

Lynch har en så utpreget visuell stil, med drømmeaktige bilder og sært og makabert innhold, at det benevnes som en egen sjanger, «Lynchian». Filmene er typisk surrealistiske, og til tider voldelige, en blanding som flere har kalt både opprørende og gåtefull. Han beveger seg i grenselandet mellom den verdslige og åndelige verden.

Lynch har hatt en mangesidig karriere, men det er som filmskaper han er best kjent. Filmkarakterene hans minner om neoklassiske arketyper som finnes i filmer fra 1950- og 60-tallet. Filmene hans er også preget av en kompromissløs utforskning av samfunnsidentitet, og den mørke skyggesiden av den amerikanske drømmen. Lynchs filmer er av mange ansett for å være for de spesielt interesserte, ettersom handlingsforløpene kan være både forvirrende og provoserende. For filminteresserte er David Lynch sine filmer et «must», der de utforsker og sprenger grenser for sjanger og handling. Dette gjelder også den mye omtalte tv-serien Twin Peaks. Serien handler i utgangspunktet om gåten rundt et drap i en liten og merkelig by, men i Lynchs ånd stopper det ikke der.

David Lynch debuterte med den surrealistiske filmen Eraserhead i 1977. En film som ble ansett som så spesiell at man var bekymret for om den ville få distribusjon. Filmen ble godt besøkt, og fikk tidlig kultstatus.  Neste film var Elefantmannen (1980) som ble nominert til hele åtte Oscar. Deretter sci-fi/fantasy filmen Dune (1984). Det store gjennombruddet fikk Lynch med filmen Blue Velvet (1986). Deretter kom Wild at Heart (1990), Lost Highway (1997), The Straight Story (1999), Mulholland Drive (2001) og Inland Empire (2006). For folk flest ble Lynch allemannseie med tv-serien Twin Peaks (1990).  

Blue Velvet (1986) I åpningsscenene av denne filmen får vi inntrykk av det perfekte liv i en av USAs delstater, med velstående hus omringet av grønne, frodige plener og hvitmalte gjerder. Filmen starter med at en mann vanner plenen idet han faller om. Sakte, men sikkert får vi innblikk i en langt mer bisarr verden. En student (Kyle MacLachlan), vikles inn i denne mørke og skremmende underverden fjernt fra den amerikanske drømmen, der han tvinges til å være en betrakter av handlingen, en rolle vi som publikum også ender med å innta.

Blue Velvet er en thriller med innslag av film noir og surrealisme. Den inneholder også elementer fra flere sjangre slik som satire, krim og skrekk. Filmen handler om studenten Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan), som kommer over et menneskelig øre i sin idylliske hjemby Lumberton. Jeffrey blir nysgjerrig og går i gang med å undersøke hva som skjedde nærmere. Mysteriet som starter med et øre, trekker ham dypt inn i hjembyens mørke underverden. Jeffrey og hans medhjelper Sandy (Laura Dern) blir dratt inn i en verden av galskap. I sentrum for konflikten står en mystisk nattklubbsangerinne, spilt av Isabella Rossellini og gale Frank Booth (Dennis Hopper). Blue Velvet presenterer publikum for en mørk og dyster verden full av sadomasochisme, ondskap og fordervelse.

Inland Empire (2006) Inland Empire er basert på en monolog som Lynch skrev til skuespilleren Laura Dern. I filmen spiller Dern Susan, som etter lang tids venting endelig får tilbud om en ny stor filmrolle. Allerede på den første leseprøven forteller imidlertid regissøren, spilt av Jeremy Irons, at det hviler en alvorlig forbannelse over manuskriptet. Innspillingen av den originale filmen ble nemlig brått avsluttet da begge hovedrolleinnhaverne ble drept. Dermed veves det sammen en historie hvor fortid blir nåtid, skuespiller blir karakter, og fiksjon blir virkelighet.

Inland Empire var en av de mest interessante kinofilmene da den kom ut i 2006. Den har av flere blitt sammenlignet med Lynchs første film, den svært surrealistiske Eraserhead (1977).

Her er hva Aftenpostens filmanmelder Ingunn Økland uttalte om Inland Empire; Filmens sterkeste egenskap er kanskje at den utstråler en særegen form for overlegenhet: Tilskuere som ikke forstår hva som står på spill, må ta ansvaret selv. Det tre timer lange dramaet gir en følelse av å foregå på et nivå kun et eksklusivt publikum kan få tilgang til.

https://www.facebook.com/photo.php?v=602654046482812&l=5182774424987732862