RASHôMON

25. april halv ni på Kilden kino

 

Dyp skog og upålitelige vitner

rashomon-das-lustwldchen-toshiro-mifune-4-rcm0x1920u-omslag-forslag-1

En adelsdame og hennes mann overfalles – men dette er ingen røverfortelling. Snarere setter filmen et spørsmålstegn ved selve historien – de fire vitnesbyrdene om hendelsen stemmer ikke overens.

 

Det geniale med Rashômon er at den består av tilbakeblikk, men uten at det er enighet om hva man ser tilbake på. Likevel lokkes publikummeren inn i tillit til at historiene vi ser er sanne. Og de er sanne – og usanne – på samme tid. Filmen viste for første gang at upålitelige fortellere kan også fortelle i bilder. Og det er flotte bilder. Lyset, skyggen og heten i den subtropiske skogen, direkte bilder av solen, og vedhoggerens lange og tause reise inn i skogen, inn i en annen virkelighet, var alle nyskapende grep og bilder som vi i dag vender tilbake til igjen og igjen.

Rashômon slo ned som et lynnedslag, regnes som en av de beste filmene som noen gang er laget, og ble raskt en internasjonal sensasjon. Rashômon-effekten ble et uttrykk i det engelske språket, for dét at ulike vitner til en hendelse husker det som skjedde ulikt. Denne filmens betydning for utviklingen av filmestetikk og narrativ teknikk kan knapt overdrives.

 

Rashômon
Japan, 1950, 88 minutter
Regi: Akira Kurosawa
Medvirkende: Toshirô Mifune, Machiko Kyô, Masayuki Mori, Takashi Shimura, Minoru Chiaki
Aldersgrense 11 år

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s